Nieuwe samenwerkingen voor De Buurtcamping

Stichting De Buurtcamping ziet dat de lokale campings duurzaam effect hebben in een wijk. Contacten die worden opgedaan blijven in 83% van de gevallen na de camping bestaan, zo blijkt uit ons eigen onderzoek uit 2018. Ook zijn er diverse mensen door De Buurtcamping aan een baan geraakt en uit hun sociale isolement gekomen. Daarnaast is op vakantie gaan, al is het maar een weekendje, een groot goed voor veel gezinnen. Even ontspannen, ontsnappen aan de dagelijkse sleur en geen zorgen over de kinderen. Die vermaken zich kostelijk en hebben na de vakantie genoeg te vertellen in de klas.

Decathlon maakt kamperen mogelijk voor minimagezinnen
De stichting gunt het iedereen om op vakantie te gaan, talenten te ontdekken – dat is immers goed voor zelfvertrouwen en eigenwaarde – en nieuwe vrienden te maken. Daarom heeft ze de droom om heel Nederland elkaar te laten ontmoeten op De Buurtcamping. Hiervoor zijn middelen en samenwerkingsverbanden nodig. Naast Stichting DOEN, het Oranje Fonds en het VSB Fonds is Decathlon een grote samenwerkingspartner van dit jaar. Omdat ook zij geloven in de kracht van ontmoetingen, in hun geval door middel van sport, passen ze goed samen. Decathlon sponsort lokale campings met sport- en spelactiviteiten, zodat iedereen op de campings lekker kan bewegen en samen sporten. Ook krijgen campings een of meerdere tenten om buurtbewoners die normaal gesproken niet op vakantie kunnen, gratis te laten kamperen. De lokale campings, volledig draaiend op vrijwilligers en afhankelijk van sponsoren en fondsen, zijn hartstikke blij met de spullen en de tent(en). Alle beetjes(, bedjes en batjes) helpen tenslotte.

‘Laten we wat meer naar elkaar omkijken’
De droom om heel Nederland elkaar te laten ontmoeten op De Buurtcamping komt steeds dichterbij. Om ervoor te zorgen dat deze droom steeds werkelijker kan worden, werken we dit jaar samen met de kro-ncrv. Net als De Buurtcamping heeft de kro-ncrv de missie om mensen meer naar elkaar om te laten kijken. Omdat zij deze filosofie delen, besteden er meerdere tv- en radioprogramma’s aandacht aan De Buurtcamping.
Net als samen sporten is samen eten een verbindende activiteit. Televisiekok Ramon Brugman van het programma BinnensteBuiten was zelfs zo enthousiast dat hij nu officieel ambassadeur van De Buurtcamping is. Koken brengt mensen immers op een laagdrempelige manier bij elkaar. Concreet houdt dit in dat Ramon een workshop komt geven op onze BuurtCampus en komt hij bij een paar Buurtcampings koken. Ook gaat BinnensteBuiten met Ramon een item draaien tijdens een van De Buurtcampings aankomende zomer. Ramon gaat hier door middel van koken en eten de verbinding leggen tussen verschillende (eet)culturen. Verder staat er een interview over De Buurtcamping met Ramon in het blaadje van BinnensteBuiten zelf dat sinds juni 2019 in de winkels ligt. Tot slot gaat Kindertijd een serie maken over kinderen die op vakantie gaan. Een van de afleveringen staat in het teken van De Buurtcamping.

De Buurtcamping groeit. In het zevende jaar dat De Buurtcamping bestaat is de stichting met bijna 50% gegroeid ten opzichte van 2018. Van twintig campings vorig jaar, naar 37 dit jaar. Dit betekent dat steeds meer actieve bewoners het initiatief nemen om een camping te organiseren in hun stadspark. Ze vinden het belangrijk dat ook in hun wijk kloven worden gedicht, netwerken worden opgebouwd en talenten uit de wijk worden benut. Daarnaast kunnen buurtbewoners die normaal gesproken de middelen niet hebben om op vakantie te gaan, nu toch een weekend kamperen; alleen of met het hele gezin. Dit jaar gaan er zo’n tweeduizend mensen op vakantie op De Buurtcamping, die dit anders niet zouden kunnen. In totaal zijn er ongeveer zesduizend mensen die op De Buurtcamping komen kamperen.